Gezien de enorme hoeveelheid spellen die in de loop der jaren verschenen zijn, valt het niet mee om met een origineel design op de proppen te komen. Je speelt als gamer natuurlijk lang niet alle spellen, maar desondanks krijg je af en toe een déjà vu; heb ik niet eerder tegen deze vijand gevochten in een andere game? Hieronder een paar van de meest voorkomende en generieke vijanden. Weet jij nog een paar goede toevoegingen? Laat het weten in de reacties!

5. Zombies

Infected, walkers, clickers of zombies; in de kern komt het allemaal op hetzelfde neer. De afgelopen jaren hebben zombies steeds meer populariteit verkregen in games. Meestal zijn ze te vinden in schietspellen, maar ook genres als Tower Defense en de Point & Click Adventure hebben noemenswaardige zombiegames voorgebracht. Enerzijds is er een select aantal games dat deze ondoden erg goed uitwerkt en zich duidelijk onderscheidt van de rest. Anderzijds is er een flinke hoeveelheid matige games die zombies bevatten vanwege de vermeende populariteit of vanwege luie designers. Vooral door die laatste categorie games begint er wel een beetje zombiemoeheid te heersen.

L4D2

4. Ratten

Ratten zijn vaak één van de eerste vijanden die je tegenkomt in role playing games, en dit is niet heel verwonderlijk. Ze zijn klein en relatief ongevaarlijk, maar vanwege hun reputatie als vies ongedierte zullen weinig mensen berouw voelen na het slachten van dit knaagdier. Daarnaast kunnen ratten zich schuilhouden in vrijwel elke omgeving, waardoor ze voor de ontwikkelaar makkelijk inzetbaar zijn. Geen avonturenspel is meer compleet zonder ratten, en geen avonturier is meer compleet zonder een grondige hekel aan die beesten.

Dragon Age Rat

3. Goblins, Orcs en Trolls

Ik schaar deze groep maar even onder één noemer, omdat ze erg vergelijkbaar zijn en de definitie van elk ras per game kan verschillen. In vrijwel elke fantsy-setting zijn deze aardkleurige bruten terug te vinden. Vaak gebruiken ze primitieve en logge slagwapens, maar ook wel eens high-tech uitrustingen zoals bijvoorbeeld in de Warhammer-serie. Zelden kunnen ze goed opschieten met mensen en een conflict tussen deze twee rassen vormt dan ook regelmatig het decor van een game. Hoewel er een paar uitzonderingen zijn die de orcs/goblins/trolls wel goed uitwerken, gebruiken de meeste games deze vijanden als onorigineel slachtvee dat nauwelijks meer weet te imponeren.

Kameo Troll

2. Skeletten

Misschien wel de meest inspiratieloze vijanden in dit lijstje zijn de skeletten. Het feit dat ze vaak gebruikt worden in games is niet het grootste kritiekpunt, maar het feit dat ze er allemaal exact hetzelfde uitzien wel. Natuurlijk valt er niet zo heel veel te veranderen aan het concept, aangezien het wel een herkenbare menselijke vorm moet behouden, maar toch valt er wel iets meer met het concept te doen dan in de meeste games gedaan wordt. Wat te denken van berenskelet met stukken rottend vlees er nog aan, die je eraf kan hakken met je zwaard? Dát zou pas origineel zijn. Het skelet is tegenwoordig een beetje uit de mode, in oudere games (vooral dungeon crawlers en RPGs) waren ze vaak van de partij. Maar hoe uitgemolken het doorsnee skelet ook mag zijn, het gekletter van uit elkaar vallende botten bij de sterfanimatie blijft een bevredigend geluid.

Skyrim Skelet

1. Terroristen

Iedereen die ooit een shooter in een moderne setting gespeeld heeft, herkent ze wel: de stereotype terroristen. Met een AK-47 in de hand en een theedoek om hun gezicht, zijn ze klaar om de strijd aan te gaan met iedereen die hun pad kruist. Ze lenen uitstekend voor zwart-witte verhaallijnen, omdat het per definitie de bad guys zijn. Het zijn zulke extreem inwisselbare vijanden, dat het je nauwelijks nog opvalt dat ze in zoveel games opduiken. Inmiddels heb je waarschijnlijk al honderden, zo niet duizenden terroristen omgelegd. Af en toe vraag je jezelf af waar de Taliban al die rekruten vandaan haalt.

CoD Terrorist