Ten tijde van de PlayStation 2, GameCube en Xbox waren shooters die plaatsvonden tijdens de Tweede Wereldoorlog helemaal in. In de afgelopen generatie van de PlayStation 3, Xbox 360 en Wii, speelden veel grote shootergames zich juist af in een moderne setting. Door welke setting zal het shootergenre in de nieuwe generatie gedomineerd worden? Als we kijken naar enkele grote releases van dit jaar, Titanfall en Destiny, dan zien we twee games die zich in een toekomstig universum afspelen. Zullen deze games een nieuwe trend inzetten? In CrewBreak reageert de redactie iedere vrijdag op een stelling, en deze week is dat:

Futuristische shooters zijn de toekomst

Jur:

wolfenstein the new orderHet zou best kunnen, want als je naar het verleden kijkt, zie je dat we zo’n beetje alle grote oorlogsperiodes hebben gehad. De Tweede Wereldoorlog is een uitgeputte bron en zelfs de Vietnamoorlog hebben we meegemaakt in Battlefield: Bad Company 2 en Call of Duty: Black Ops.

Futuristische shooters zijn daarentegen een bijna onuitputbare bron van originaliteit, want het kunnen sci-fi shooters zoals Titanfall, Gears of War en Destiny zijn, maar ook een setting in de nabije toekomst zoals bijvoorbeeld een Derde Wereldoorlog in het jaar 2020, waar we verschillende variaties van bekende, echte wapens zien.

Wat ik dan wel weer interessant zou vinden, is een shooter in een alternatief universum zoals we in de nieuwe Wolfenstein game zien: een andere Aarde waar de nazi’s de oorlog wonnen. Niet per se een futuristische shooter, maar nog steeds verdomd interessant.

 

Ralph:

zeno clashIk denk niet dat een bepaald tijdsgenre ons toekomstbeeld gaat bepalen, gamers hunkeren immers naar vernieuwing en originaliteit. Kijk bijvoorbeeld naar een aantal jaar geleden, voordat Call of Duty: Modern Warfare zijn stempel zette op het FPS-landschap. Destijds speelden vrijwel alle populaire shooters zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog. Flash forward naar vandaag de dag laat zien dat WO II-shooters vrijwel compleet zijn verdwenen. Soms duikt er eentje op, maar is die alweer even snel verdwenen. Ook was er een tijdje de hoogtijdagen van de Vietnam-shooters, maar ook die komen tegenwoordig vrijwel niet meer voor.

Het grote voordeel van futuristische shooters is dat de vrijheden die het biedt, een stuk groter zijn dan eerdergenoemde tijdperken. Die zaten immers vast aan het verleden en een bepaald realisme. Iedereen weet immers wel een beetje welke wapens en tactieken er in die tijd werden gebruikt, maar dat nadeel hebben futuristische shooters niet. Ontwikkelaars moeten echter wel blijven vernieuwen en origineel blijven om de concurrentie voor te blijven. Daardoor zal het mij niks verbazen als we in de toekomst ook meer shooters gaan zien in alternatieve universums, zoals bijvoorbeeld BioShock of het ondergewaardeerde Zeno Clash. Persoonlijk geniet ik immers meer van een artistieke wereld waar de ziel van een ontwikkelaar in is terug te vinden, tegenover een vrij standaard ‘pewpew lasers en alles’ futuristische shooter. Hoe cliché en afgezaagd het ook klinkt: de toekomst zal het ons leren.

Rutger:

ratchet & clank q-forceIk zie de futuristische shooter nog wel een nieuwe trend worden. We kennen het Midden-Oosten inmiddels op ons duimpje en dergelijke moderne settings imponeren nauwelijks meer. Om nog maar te zwijgen over de talloze keren dat we de stranden van Normandië veroverd hebben…

Een toekomstige setting biedt door allerlei high-tech wapens en gadgets een hoop mogelijkheden om het genre opnieuw uit te vinden. Kijk bijvoorbeeld eens naar de maffe wapens en fantasierijke werelden uit Ratchet & Clank om te zien hoeveel creatieve vrijheid de toekomst biedt. Maar ook titels als Titanfall kunnen een spektakel aanbieden dat in hedendaagse settings haast niet mogelijk is.

Misschien ben ik nu wel iets te voorbarig. Kijk eens hoeveel futuristische shooters de afgelopen jaren voorbijgekomen zijn: Gears of War, Crysis, Killzone, Halo en ga zo maar verder. Dit zijn zeker niet de minste titels, maar toch wordt de afgelopen generatie gekenmerkt door moderne shooters als Call of Duty en Battlefield. Of de futuristische shooters tekenend zullen zijn voor de volgende generatie, of dat ze weer de underdog worden qua populariteit, zal de komende jaren blijken.

Wat vind jij?

Zullen futuristische shooters het boegbeeld van de nieuwe generatie worden, of zie je de toekomst somber voor ze in? Werp een blik in je glazen bol en deel het met ons in de reacties hieronder. Volgende week vrijdag is er weer een nieuwe CrewBreak, tot dan!