Groot nieuws deze week: Microsoft neemt de Minecraft-ontwikkelaar Mojang over voor een indrukwekkend bedrag van 2,5 miljard dollar. Een idioot bedrag als je het mij vraagt, aangezien Mojang pas één game heeft uitgebracht en waarschijnlijk nooit meer het enorme succes hiervan zal kunnen toppen. Daarnaast is Minecraft zijn hoogtepunt al voorbij en zal hét brein achter de studio, Markus “Notch” Persson, de studio binnen enkele maanden verlaten. Al met al krijg ik een slecht voorgevoel bij deze overname; ik denk niet dat Microsoft de enorme geldsom die ze Mojang bood ooit volledig gaat terugverdienen.

Dat geld had beter aan iets anders uitgegeven kunnen worden. Bedenk je eens wat en wie je allemaal kan kopen met freaking $2.500.000.000! Ik heb enkele suggesties op een rijtje gezet:

Tomb Raider (Crystal Dynamics)

Phil Spencer, hoofd van de Xbox-divisie, sprak al zijn hoop uit dat de avonturen van Lara Croft voor Xbox zouden worden wat Uncharted voor PlayStation is. Jammer genoeg voor hem komt Tomb Raider op de lange termijn op alle platformen uit en is een tijdelijke exclusive dus geen reden voor de enigszins geduldige gamer om speciaal een Xbox One voor aan te schaffen. Het zal lastig zijn om Tomb Raider (en liefst ook ontwikkelaar Crystal Dynamics) te verkrijgen aangezien de rechten bij Square Enix liggen en die doet daar liever geen afstand van. Maar wat zou het een streek van Microsoft zijn om de iconische Tomb Raider-serie volledig exclusief voor haar platform uit te brengen! Niet alleen heeft Microsoft dan een  ijzersterke en herkenbare reeks in handen, ze zouden ook nog eens grote concurrent Sony flink de loef afsteken. Een win-win situatie dus!

#

Sunset Overdrive (Insomniac Games)

Sunset_Overdrive_Herker_2Hoewel Insomniac een lange historie heeft met PlayStation, waar de ontwikkelaar onder andere Spyro the Dragon en Ratchet & Clank exclusief op uitbracht, heeft die relatie geen stand gehouden. Met hun nieuwste game Sunset Overdrive zet de studio namelijk een originele en kleurrijke nieuwe game neer die exclusief voor Xbox One verschijnt op 31 oktober. Het zou een slimme zet zijn om deze eigenwijze ontwikkelaar met haar kenmerkende stijl permanent in te lijven bij de Microsoft-familie, aangezien dit soort content nu nog een beetje ontbreekt in het first-party gamesaanbod van Microsoft.

#

Een nieuwe game van Rare

conkers bad fur dayRare is een ontwikkelaar die al eens door Microsoft is overgenomen rond de eeuwwisseling, en sindsdien ging het bergafwaarts met de legendarische studio. Van games als Goldeneye en Conker’s Bad Fur Day op de Nintendo 64 naar sportgames voor Kinect – het is gewoon zonde dat talent zo verspild wordt. Helaas lijkt Rare in zijn huidige staat er niet toe in staat de kwaliteit van vroeger te evenaren. Met een shot van 2,5 miljard dollar kan de studio echter weer de meest getalenteerde mensen uit de industrie inkopen om een epische game te maken die zowel henzelf als Xbox opnieuw op de kaart zet.

Darksiders (Vigil Games/Gunfire Games)

darksiders 2Na het faillisement van THQ heeft de Darksiders-franchise een lastig proces doorlopen. Het kon in eerste instantie maar geen uitgever vinden en uiteindelijk belandde het bij Nordic Games, die heeft aangegeven er voorlopig niets mee te doen zolang ze geen geschikte ontwikkelaar hebben gevonden. Darksiders is echter de perfecte God of War-killer met genoeg eigen smoel en potentie om een heel vette Xbox-exclusive te worden! Als Microsoft een bod doet op Darksiders en de originele ontwikkelaars (die nu een onafhankelijke studio zijn begonnen genaamd Gunfire Games), hebben ze goud in handen.

Tientallen veelbelovende indie developpers

Xbox-One_ID@XboxHetgeen mij nog het meest verbaast aan de aankoop van Mojang door Microsoft, is het idioot hoge bedrag dat Microsoft in één enkele indie dev investeert. Want voor die 2,5 miljard dollar kan je tientallen andere indies opkopen! De meeste, relatief kleine, projecten zullen voor twee procent van dit bedrag al te porren zijn. Zelfs als Microsoft gemiddeld 50 miljoen per indie developper betaalt, halen ze 50 nieuwe studio’s binnen! Bij een gemiddelde productietijd van twee jaar zouden er dan iedere maand twee volledig exclusieve en waarschijnlijk zeer diverse games voor de Xbox One verschijnen. Dat is een heel groot selling point voor de console en overtreft ruimschoots die enkele games die Mojang nog zal produceren onder Microsoft.

Ik denk dat ieder van de hierboven beschreven opties een zeer valide alternatief zou zijn voor de aanschaf van Mojang door Microsoft, en uiteraard zijn er nog veel meer mogelijkheden te bedenken. Misschien zelfs met hogere bedragen – wat als Microsoft voor 10 of 20 miljard dollar Rockstar zou overkopen? Laat jouw speculaties en meningen achter in het reactieveld hieronder!