Ik loop langzaam door een gangetje terwijl ik met mijn zwaard een zombie van het leven beroof, maar dan sterf ik ineens door een kogel die uit de hoek van mijn Vita komt. “Staar zuigt” zucht ik terwijl de game laat weten wat de laatste paar woorden van mijn personage waren plus een lijst van alle vijanden die mijn held heeft omgelegd. De game stuurt me terug naar het titelscherm waarna ik moet kiezen uit drie erfgenamen.

Het scenario wat zich hierboven afspeelt ga je vaak meemaken terwijl je Rogue Legacy speelt. Rogue Legacy is een 2D platformer waarin je de hele game hetzelfde level speelt, een kasteel die elke keer dat je erin gaat er anders uitziet. De game begint met een ridder die na een korte tutorial de koning van het kasteel doodt, hierna kies jij als de speler de erfgenaam van die ridder. Elk van de drie personages waaruit jij kiest verschilt niet alleen in klasse of zelfs geslacht, maar ook in persoonlijke ‘traits’. Deze traits geven elke keer dat je een erfgenaam kiest om het kasteel te bestormen een twist aan de game. Soms speel je als een ninja die Tourettes syndroom heeft en bij elk schade puntje een keer vloekt, soms speel je als een barbaar die kleurenblind is, en dit verandert de kleurrijke game die Rogue Legacy is, in een zwart-witte Castlevania throwback.

Het concept van Rogue Legacy is een uniek  concept, en een die geniaal werkt. De game speelt als een 2D actie-platformer met simpele controls, maar genadeloze vijanden en een genadeloos kasteel met een aantal verschillende gebieden die je kunt verkennen, elk met een eigen baas, die bijna onmogelijk is om te verslaan. Rogue Legacy is een van de leukste, maar tegelijkertijd ook een van de moeilijkste games van 2014. Sta niet verbaast te kijken als je na een paar uur pas de eerste baas ziet, laat staan dat je de game uitspeelt zonder met je gekozen personage te sterven, wat uiteindelijk het doel is als je een nieuwe erfgenaam kiest. Je wint in Rogue Legacy zelden, maar toch blijf je elke keer weer proberen, en tjonge jonge wat moet je het vaak proberen. Na een paar minuten in je eerste run zul je waarschijnlijk al sterven door een van de vele vijanden of vallen in het kasteel.  Het is een geweldige manier om een uitdaging op te bouwen die je soms banger kan maken dan de gemiddelde horrorfilm. En je kunt het misschien in de hallen van het kasteel goed doen, maar dat betekend niet dat je klaar bent voor het bos wat in het kasteel ligt, of de geheimen die eronder liggen …

De leercurve van Rogue Legacy is bijna perfect, want elke run die je maakt heeft je iets te leren. Alsof je nu leert hoe een bepaalde val werkt of hoe het aanvalspatroon van een vijand in die smiezen hebt. Maar toch, alsof je nu echt begint aan je epische quest om alles bazen af te slachten, of alsof je nu gewoon geld voor upgrades wilt, de willekeur van Rogue Legacy is niet voor iedereen. Een willekeurig personage krijgen kan voor sommige mensen in het verkeerde keelgat schieten, maar de traits maken het altijd hilarisch, want dit is eindelijk je kans om als een kale ninja te spelen die last heeft van ADHD en hoogtevrees.

Maar toch is het niet alleen maar dood en verderf wat je op je staat te wachten in Rogue Legacy. Het kasteel is gevuld met geheime kamers die kermissen, beelden, concept art van de game en zelfs mini baasgevechten bevatten. En dan zijn er ook nog de Fairy Chests, speciale schatkisten die die kunt krijgen door een speciale uitdaging te voltooien in de kamer. Uitdagingen kunnen verschillen van alle vijanden doden tot niet springen. Kort gezegd, Rogue Legacy is een 2D versie van Dark Souls in de meest prachtige en humoristische manier.

Rogue Legacy is nu te downloaden op PS3, PS4 en PS Vita voor maar 12,99.