Tokyo Jungle kwam in de zomer van 2012 uit voor de PlayStation 3 en was een vreemde eend in de bijt. In de game was Tokyo door een natuurramp volledig uitgestorven en waren dieren de enige overlevenden. Als schoothondje of huiskat moest de speler zien te overleven tussen allerlei gevaarlijke roofdieren en zelf steeds meer diersoorten vrijspelen. Zo eindigde je uiteindelijk met bijvoorbeeld een leeuw of een nijlpaard (vraag niet hoe die in Tokyo zijn gekomen).

Klinkt als een typische Japanse game, toch? In het land van de rijzende zon was het dan ook een hit en verrassend genoeg deed hij het in Europa ook niet slecht. In de VS was de response echter een stuk negatiever en dat vindt game director Yohei Kataoka jammer.

In een interview met Siliconera legde hij uit dat het volgens hem eraan lag dat de Amerikanen niet de tijd namen om de game te begrijpen. De game is immers vrij excentriek en daardoor wordt de instapdrempel iets hoger.

In zijn nieuwe game, Short Peace: Ranko Tsukigime’s Longest Day wil Kataoka de Westerse markt laten kennismaken met nog meer onbekende elementen uit de Japanse cultuur. Om het toch toegankelijk te maken voor de speler, plaatst hij deze in een bekende omgeving en speelt de game als een actie-platformer. De game zal deze lente in de schappen liggen voor PlayStation 3.