In veel spellen met een relatie-optie, waaronder die van BioWare, is seks het einddoel van de relatie. En daar moet verandering in komen, aldus Mike Laidlaw van BioWare in een interview met IGN.

Het team werd naar eigen zeggen geïnspireerd door games als The Darkness en The Last of Us, die relaties op een heel andere manier aanpakten en bij de speler iets losmaakten zonder dat hierbij seks aan de orde was.

“The most romantic moment in a video game that I’ve ever seen is when Jackie visits his girlfriend’s apartment in The Darkness. She baked me a cake, she’s moving in, and you watch possibly the entirety of To Kill a Mockingbird as she passes out on your lap because she’s tired and snuggly. That is amazing. That scene is as close as video games came to that first ten minutes of Up. Both scenes share the same purpose of making the audience think, ‘I really care about this character – aw, f**k,’ and their motivations change.”

Met deze voorbeelden begon het team de relaties in Dragon Age: Inquisition anders aan te pakken. Het doel moest zijn dat de speler om de karakters geeft.

“Let’s not have gifts that buy affection. Let’s not have sex be the end goal. Let’s instead try and reach for something that’s like genuine affections and let you go up and say, ‘Hey you, we’re going to kiss now.’ And let players enjoy that, and feel like, yeah, that’s a real thing.”

Of BioWare zal slagen met deze opzet, zullen we binnenkort gaan ondervinden. Dragon Age: Inquisition komt op 21 november uit voor PlayStation 4, PS3, Xbox One, Xbox 360 en PC.