Neil Druckmabnn, de creative director van The Last of Us, heeft in een interview met Edge bekendgemaakt dat het overzetten van The Last of Us naar PlayStation 4 een hel was. Dit had het team al verwacht, maar toch viel het flink tegen. De oorzaak hiervoor ligt in het feit dat The Last of Us speciaal gebouwd om de specificaties van de PS3 tot zijn uiterste te benutten. Om dat dan weer naar de nieuwe console over te zetten, kost een hoop extra werk.

“Just getting an image onscreen, even an inferior one with the shadows broken, lighting broken and with it crashing every 30 seconds … that took a long time. These engineers are some of the best in the industry and they optimized the game so much for the PS3’s SPUs specifically. It was optimized on a binary level, but after shifting those things over, you have to go back to the high level, make sure the systems are intact, and optimize it again."

Tevens maakte Druckmann bekend dat de filmpjes in de game op 1080p en 60 frames per seconde lopen. Het grootste probleem was echter om alle data op één blu-ray disc te krijgen. Ook maakt Druckmann zich er zorgen om dat de game er door de videocompressie op YouTube, er lang niet zo mooi uit zal zien als op je tv.

The Last of Us: Remastered zal deze zomer verschijnen voor PlayStation 4.