Volgens Metal Gear Solid-bedenker Hideo Kojima was de martelscene uit MGS5: The Phantom Pain niet zonder reden. De gewelddadige beelden zouden de hoofdthema’s die draaien om wraak introduceren aan de speler. Je kunt de beelden hier bekijken.

Kojima had al een storm van reacties verwacht, en dat is volgens hem ook goed. De scene zet namelijk tot denken aan en is bovendien niet speelbaar, dus de speler hoeft niet actief de marteling te ondergaan/uit te voeren. In een interview met GameSpot zei hij het volgende:

“Of course I expected people to react to this, but then again, the theme of the game I’m trying to bring here,” he said. “Themes such as race, chain of revenge – that’s something I don’t want to look away from. I did kind of see it coming that people would react to this. But that doesn’t change the message that I want to relay. And there are things that I really think that we cannot look away from.”

“Certainly what I’m trying to do is different from just shooting at a zombie that pops up. I think because I have a very specific theme I want to relate, there are things that I just cannot look away from and I need to depict.”

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain zal volgend jaar verschijnen voor PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360 en Xbox One. Zijn voorloper, MGS: Ground Zeroes, verscheen onlangs en Tom gaf de game 3/5 sterren in zijn recensie.