De progressie van het monster Goliath in Evolve is onlangs op de schop gegooid, zo blijkt uit een preview op IGN. In de nieuwe game van de makers van Left 4 Dead nemen vier spelers de rol van Hunters op zich, welke het monster (de vijfde speler) moeten uitschakelen. Het monster (Goliath) kan zich echter kranig weren en het eten van ander gedierte op de planeet zorgt ervoor dat hij alsmaar sterker wordt.

Deze evolutie is door een paar aanpassingen echter grondig veranderd. Voorheen kon de speler vier ervaringspunten verdienen doorheen een potje, om daarmee de vier vaardigheden te kopen voor het monster (pounce, fire-breath, rock-throw, en charge).

In de nieuwe versie krijgt de speler bij het begin van het potje al drie punten die naar eigen inzicht over de vier vaardigheden kunnen worden verdeeld. Vervolgens kunnen nieuw verdiende ervaringspunten worden gebruikt om de vierde vaardigheid te ontgrendelen en om de bestaande vaardigheden sterker te maken (met 15 tot 25%). Het is echter niet mogelijk om alle aanvallen tot het maximum te levelen, waardoor er tactisch moet worden nagedacht over de allocatie van de punten. Hoe dit de game beïnvloedt, kan je lezen in de hierboven genoemde preview.

Evolve komt deze herfst uit voor PlayStation 4, Xbox One en PC.