American McGee, bekend van zijn creepy games als Alice: Madness Returns, heeft in een uitgebreide post op Facebook uit de doeken gedaan waarom het volgens hem een slecht idee is om de Xbox One naar China te brengen. Mirosoft maakte dit plan gisteren bekend, zoals je in deze video kunt zien. McGee’s studio Spicy Horse is gevestigd in Shanghai, dus hij heeft al aardig wat ervaring met het plaatselijke medialandschap. Lees hieronder een samenvatting van zijn betoog:

  • Ten eerste zijn de buitenlandse consoles, ondanks het voormalige verbod, altijd al verkrijgbaar geweest in China. Via TaoBao (de Chinese variant van Amazon) zijn de nieuwste consoles gemakkelijk te bestellen. Microsoft komt dus eigenlijk helemaal niet met een nieuw product door deze launch.
  • Daarnaast schijnt de markt voor tv-streaming, voor de Chinese markt het grootste selling point van de Xbox One, al verzadigd te zijn. Volgens McGee zijn er op deze kleine markt al veel meer aanbieders die betere services leveren dan Microsoft en diens Chinese partners.
  • Piraterij is een enorm issue voor distributeurs in China. McGee noemt het immens, indrukwekkend en zegt dat geen marketingplan er tegen opgewassen is.
  • Culturele verschillen spelen ook een grote rol. De doelgroep die Microsoft probeert te bereiken (kinderen en jongvolwassenen uit bovengemiddelde milieu’s) hebben geen vrije tijd om aan gaming te besteden wegens school en andere studieactiviteiten. De kinderen die niet studeren en er wel vrije tijd hebben, zijn echter niet rijk genoeg om een console aan te kunnen schaffen.
  • Ten slotte wordt er door de Chinese overheid strenge censuur uitgevoerd op de content. Gamers kopen liever een console van de zwarte markt waar ze alle content op kunnen afspelen, in plaats van de legale console met alle restricties.

Verder noemt McGee nog andere factoren maar wijdt hier niet verder over uit. Wat denk jij, heeft McGee gelijk of is het juist een meesterlijke zet van Microsoft om de Chinese markt aan te boren?