Preview: Sunset Overdrive - Insomniac op z'n best
Ik zal eerlijk zijn, toen Sunset Overdrive voor het eerst werd aangekondigd, was ik er nogal sceptisch over. Dat Insomniac de game zou maken was wel cool, maar ik kreeg een naar voorgevoel dat de game in dezelfde klasse zou vallen als hun andere experiment, Fuse. Nu kan ik niet alleen met een gerust hart zeggen dat dit niet het geval is, maar ook dat dit misschien wel de beste Xbox One-exclusive van Gamescom 2014 was.
First things first: de demo die speelbaar is op Gamescom, is een co-op match met maximaal zeven spelers. Hierin speel je samen om speciale vatten vol met een goedje genaamd Overcharge te beschermen. In de wereld van Sunset Overdrive is Overcharge het spul dat alle mensen in gemuteerde wezens verandert, en deze monsters zijn verslaafd aan Overcharge. Veel uitleg werd ons niet gegeven en zo wil ik het hebben bij deze game; geen uitleg, leuke controls en een geweldige sfeer met strakke actie. Over de actie gesproken, Sunset Overdrive is een hele snelle game, waarbij je met je personage van dak naar dak springt, vliegt en railgrindt. De railgrind is Sunset Overdrive’s manier om je zo snel mogelijk van de ene hoek van de map te verplaatsen naar de andere, want de game bevat geen sprint-knop.
Deze snelle en strakke actie gaat natuurlijk gepaard met bizarre wapens, oftewel het Insomniac trademark. Sunset Overdrive bevat een heel arsenaal aan gestoorde moordgereedschappen, zo heb je een standaard aanvalsgeweer (de AK-FU welteverstaan), een wapen dat LP-platen afschiet en een granaatwerper die explosieve teddyberen afvuurt, en dit zijn maar drie redelijk normale wapens in vergelijking met de rest van het Sunset-arsenaal.
Niet alleen de wapens zijn weer lekker divers, maar ook de personages. Want wat de meeste mensen niet doorhebben is dat de game een volledige character creator bevat, waardoor je dus niet de hele game als die cheesy gast uit de trailer doorbrengt. Ook de vijanden zijn in een bepaald opzicht divers, want natuurlijk zijn er ook verschillende types. Zo heb je je standaard mutant, een explosieve variant, en de Herker, een bijna schermvullend beest wat op het screenshot hierboven is afgebeeld. Tijdens de demo gaf de ontwikkelaar een nuttige tip: Herkers kunnen niet tegen vuur en explosieven. Dit is dus niet alleen een hint naar nog meer bizarre monsters, maar ook naar nieuwe wapens die efficiënter de monsters omleggen. Spannend!
Is Sunset Overdrive dan echt een perfecte game? Nee, zeker niet. Ik snap in een manier wel dat ze de sprint-knop weglaten, maar het is soms redelijk irritant, bijvoorbeeld als een Herker je Overcharge aanvalt. Ook was de mode die ik speelde gewoon een simpele horde-mode. Dit is in het uiteindelijke product niet de enige mode die je kunt spelen, maar ik had wel een nieuwe en rare twist verwacht, die de traditionele horde-mode volledig op z’n kop zet. Maar toch is Sunset Overdrive na deze minpuntjes nog steeds de beste Xbox One game op de beursvloer. Hopelijk slaat de game aan, zodat Insomniac van Sunset Overdrive een volwaardige en gerespecteerde franchise kan maken, zoals ze dat in het verleden bij andere games hebben gedaan, want dit is DE game waar Insomniac al die jaren geleden voor is opgericht.
Is Sunset Overdrive dan echt een system seller? Nee. Maar als je nu nog twijfelt tussen een PS4 of een Xbox One, stel jezelf dan de volgende vraag: Past een open-wereld, third-person actiegame met knotsgekke humor en nog gekkere wapens een beetje in mijn straatje? Als het antwoord “Ja” is, dan wordt Sunset Overdrive een game die je nog eens verrassend veel gaat spelen, de nieuwe bundel (witte Xbox One zonder kinect (THANK GOD) plus Sunset Overdrive voor €399) heeft mij als toegewijde PlayStation-gamer toch al aan het twijfelen gebracht.