Preview: The Division - Mooiste Apocalypse Ooit
Toen Tom Clancy’s The Division op de E3 van 2013 werd getoond wisten we niet wat we zagen. Het leek op een MMO, maar dat was het niet. Lang werd er gespeculeerd over deze mysterieuze game, die plaats zou vinden in een New York dat werd vernietigd door een virus dat zich door middel van Black Friday kon verspreiden. Lang zagen we niets over The Division, tot vandaag.
De demo die ik op Gamescom voor mijn neus kreeg, werd live gespeeld, en speelde zich de nacht na de E3 2014 demo af, betekende dat de leden van The Divison nu New York zouden verkennen in het donker, en wat zag dat er mooi uit. Het eerste wat me opviel, was toen de spelers richting een politiewagen liepen, naast de wagen kwam witte rook uit een put, waarna de blauwe en rode sirenes van de wagen de rook prachtig kleurden. Het werd lekker duidelijk gemaakt dat de lichtinval van de waanzinnige Snowdrop Engine ‘s nachts een nog grotere rol speelt, want hier kwam alle sfeer vandaag.
Maar tijdens de demo lieten ze niet alleen zien hoe mooi de game was (ook al zouden ze mij daar ook blij mee maken), maar de presentatie was vooral gevuld met strakke actie. Zo begonnen ze met het showen van de skill tree. In echte RPG-stijl kun je jouw personage voorzien van allerlei verschillende wapens, gadgets en speciale skills. Deze keer lieten ze zien hoe elke gadget een eigen skill tree heeft. Zo pakten ze als voorbeeld de seeker mine (een granaat die automatisch naar je vijand rolt), en gingen ze kijken hoe ze deze konden uitbreiden. Zo konden ze een special gas toevoegen wat vijanden neutraliseerde, of een flashbang effect wanneer de mijn afging. Ook lieten ze hele nieuwe gadgets zien, zoals een sentry turret die geen kogels afschoot, maar heuse steekvlammen.
Toen ze hiermee klaar waren besloten ze om naar een locatie in de stad te gaan, die een generator had. Deze generator had blijkbaar nog genoeg in zich om een paar blokken weer van stroom te voorzien. Terwijl ze naar deze locatie liepen, vloog een drone over het hoofd van de twee Divsion-leden die we deze presentatie zouden volgen. Deze drone werd uiteraard bestuurd door een derde speler, die met zijn iPad op schoot de presentatie bijwoonde. Terwijl de drone vrolijk verder vloog, liepen de twee spelers een gebied in waar het Contamination level op 2 stond, dus de personages pakte automatisch een gasmasker uit hun rugzakken. The Division zit nu al vol met deze kleine details, zoals autodeuren dicht doen terwijl je cover zoekt, licht dat door kogelgaten heen schijnt etc.
Toen was eindelijk de tijd aangebroken voor actie, en ook mijn enigste minpunt wat ik tot nu toe heb aan de game. Terwijl de spelers en drone de vijanden onder vuur namen, schoten nummers van hun lijf af, deze nummers waren uiteraard de schade die de spelers aan de vijanden deden, en daar had ik geen probleem mee, waar ik wel een probleem mee had, was het feit dat de vijanden helemaal niet reageren op de hele magazijnen die op hun hoofden en lichamen werden geleegd. De speler die wij volgden had een shotgun, waarmee hij een paar henchmen neerschoot, deze gasten gingen na een paar schoten pas neer en reageerden helemaal niet op het feit dat er net hagel in hun borstkas werd gepompt. Ik snap heus wel waarom dit zo is, maar ik ergerde mij er gewoon aan. Een game die zo vol zit met kleine details heeft vijanden die zich niet eens bewust zijn van pijn.
Op het einde van de demo wonnen de leden van The Division, en zo kregen een paar blokken van de stad weer stroom, en opnieuw viel het me op hoe verdomd mooi The Division eigenlijk is. Kerstversieringen vulden de straat met prachtig licht en voor even kreeg iedereen in de zaal het gevoel dat de wereld weer een stukje veiliger was.