Preview: Assassin’s Creed: Rogue – Meer dan een zoethoudertje
Iedereen heeft zijn ogen gericht op Assassin’s Creed: Unity, en niet voor niets; de game ziet er prachtig uit en brengt enkele toffe vernieuwingen in de serie. Toch dient zijn kleine broertje Rogue, die enkel voor PlayStation 3 en Xbox 360 verschijnt, niet over het hoofd gezien te worden.
In een previewsessie bij Ubisoft op de Gamescom liet de ontwikkelaar mij zien dat ook Rogue een aantal interessante vernieuwingen biedt, zij het op andere gebieden dan Unity dat doet. Waar Unity vooral grafisch indruk maakt, weet Rogue namelijk met kleine toevoegingen aan de gameplay en een twist aan het verhaal zijn eigen koers te varen.
De game dient als vervolg op Assassin’s Creed IV en de speler neemt de rol aan van Shay Patrick Cormac, een voormalig Assassin die zich bij de Tempeliers heeft gevoegd om wraak te nemen op zijn vroegere bondgenoten. Dit betekent dat je veel tegen de Assassins zal vechten met een breed arsenaal aan vaardigheden. Shay is namelijk getraind als Assassin en bestuurt dan ook zoals we gewend zijn uit de vorige games, maar voegt hier zijn eigen trucs aan toe.
Zo maakte de ontwikkelaar in de gameplay demo veel gebruik van slaapgas en giftige pijltjes, en trok Shay zelf een gasmasker aan om schadeloos door de rookwolken heen te lopen. Tevens bezit Shay over een luchtbuks en kan hij dieren en mensen in een blinde woede doen belanden, waarin ze iedereen om hen heen aanvallen. Voor de Templars heiligt het doel alle middelen, waardoor je meedogenlozer kan handelen dan in voorgaande games. Zo zal het vermoorden van burgers minder hard bestraft worden. Helaas ben je als premiejager vogelvrij en zal je het regelmatig aan de stok krijgen met zogenaamde Stalkers, die in het struikgewas wachten om op jou een kopje kleiner te maken.
Wordt het je iets te heet onder de voeten op het vaste land, dan kan je het ruime sop kiezen. Ook op zee zijn de nodige toevoegingen gedaan die net iets meer diepgang geven aan de bekende gameplay. Zo is het schip Morrigan uitgerust met een machinegeweer uit de achttiende eeuw, dat zowel op korte als lange afstand erg handig is. De brandende olie is echter de interessantste truc; dit functioneert als een soort napalm waardoor je een letterlijke vuurzee achter je schip veroorzaakt. Hiermee kan je vijandelijke schepen schade toebrengen of op zijn minst op afstand houden, om ze vervolgens met mortieren te bekogelen. Tot slot kan je met de boeg van je schip ook een flinke dreun uitdelen. Al deze toevoegingen beloven een interessantere en iets flexibelere manier van zeegevechten voeren waarbij je jouw eigen strategie kan toepassen.
Met dit goed uitgeruste schip kan je in de wereld van Rogue drie regio’s bezoeken: New York, de River Valley in het noorden van de Amerikaanse oostkust, en de bevroren North Atlantic. Het landschap varieert dus van de grote stad naar een vallei met hier en daar een nederzetting, tot aan de Noordpool. Vooral die laatste is interessant omdat de invloed van de woeste natuur hier het meest merkbaar is.
Zo kan je niet zwemmen in het ijskoude water van de Noordpool, in tegenstelling tot de andere wateren in de game. Ook kom je hier diersoorten tegen die we niet eerder zagen, zoals narwals, ijsberen en een uitgestorven vogelsoort die veel op een pinguïn lijkt. Ook kunnen er sneeuwstormen opduiken die het varen een stuk moeilijker maken doordat je zicht sterk beperkt wordt.
Al met al lijkt Assassin’s Creed: Rogue geen potten te gaan breken; de basis blijft, zoals in elke Assassin’s Creed, vrijwel onveranderd. Toch zijn de toevoegingen die de ontwikkelaar liet zien veelbelovend en kunnen ze genoeg zijn om de game fris te houden. Hoewel het aan een multiplayer ontbreekt, lijkt de singleplayer van Rogue voldoende content te bieden om te voorzien in de sluipmoordenaarsbehoeften van iedereen die nog geen PlayStation 4 of Xbox One heeft.