Hands-on: Splatoon – Komt goed uit de verf
Nintendo wordt vaak bekritiseerd op dat ze veel teert op het succes van oude series. Mario en Pokémon hebben bewezen een succesformule te zijn en hoewel veel mensen keer op keer genieten van hun avonturen in deze games, is er ook vraag naar iets nieuws. Splatoon vult dit gat op de Wii U in en is zowel vernieuwend als vertrouwd.
Splatoon is een online team-based third person shooter, waarbij het draait om zoveel mogelijk terrein te claimen. Dit doe je door het level in de kleur van jouw team te verven. Je bent namelijk niet gewapend met vuurwapens, maar met een arsenaal aan verfwapens. Iedereen start met een standaard geweer en hoe beter je speelt, hoe meer speciale guns je vrijspeelt.
Uiteraard komen de twee teams, die aan de uiteindes van ieder level starten, elkaar op een gegeven moment tegen en dan breekt de strijd pas echt uit. De tegenstanders zijn uit te schakelen door ze met jouw verfwapens te beschieten, maar ook de omgeving speelt een grote rol. Zo worden vijanden veel langzamer wanneer ze door jouw kleur verf lopen – op deze manier kunnen ontsnappingsroutes worden veranderd in hindernisbanen en lok je vijanden met een beetje slim denkwerk en een likje verf in de val.
Om de gameplay nog iets interessanter te maken, kunnen spelers veranderen in een soort inktvisje dat snel door de verf kan zwemmen en zo gebieden kan bereiken die in mensvorm onbereikbaar zijn. Tegen deze behendigheid en kleine vorm staat over dat ze in de inktvisvorm geen wapens kunnen hanteren. Het wisselen tussen deze twee vormen is dan ook erg belangrijk om het slagveld onder jouw controle te krijgen en te houden. Maak je bijvoorbeeld een verfspoor van de spawnplek naar het midden van de map toe, dan zwem je als inktvisje binnen no time weer naar het heetst van de strijd, om er daar in mensvorm op los te knallen.
Al deze opties zorgen ervoor dat Splatoon een tactischere game is dan je op het eerste gezicht zou denken. Zo kan het voordelig zijn om zo snel mogelijk naar de andere kant van de map te rushen om daar de frontline te vestigen, maar misschien is het wel veel slimmer om zoveel mogelijk gebied in de buurt van je eigen basis te verven en zo langzaamaan naar voren te werken? Dat de omgeving heel bewerkelijk is, bijvoorbeeld door eerst een verfspoor op een muur te schieten en daar vervolgens in inktvisvorm tegenop te glijden, geeft een nieuwe dimensie aan het bekende shootergenre. Het laat je echt anders kijken naar het level en de mogelijkheden die het biedt.
Het is sowieso geen straf om goed om je heen te kijken, want Splatoon ziet er prima uit. Vooral de verf ziet er echt nattig en glibberig uit, en de game heeft een kleurrijke vormgeving die veel Nintendo-fans zal aanspreken. De hele feel van de game is erg vertrouwd en ondanks dat er geen bekende karakters of voorwerpen in zitten, komt Splatoon overduidelijk uit de Nintendo-stal.
Hoewel dit qua appeal een positieve uitwerking heeft, heeft het zo ook zijn schaduwkant. De game bestuurt namelijk erg onwennig. Met de linkerstick loop je en met de rechterstick draai je de camera enkel naar links of rechts. Om naar boven of onder te kijken, moet de Wii U Gamepad echter gekanteld worden in de richting waarin jij de camera wilt draaien. Helaas werkt dit totaal niet en loop je af en toe als een kip zonder kop in het rond. De combinatie van kantelbesturing en stickbesturing lijkt enkel gedaan om de functies van de GamePad enigszins te promoten, zonder te hebben gekeken naar hoe prettig dit voor de gebruiker is. Hopelijk valt dit naar eigen voorkeur aan te passen in de volledige game.
Splatoon deed ons niet versteld staan, maar verraste wel in positieve zin. Het heeft een hoop potentie en doet genoeg nieuwe dingen om zich te onderscheiden van andere online shooters, en voegt hier de typische Nintendo-charme aan toe. Vooral qua besturing schiet de game echter nog wat tekort en we moeten nog zien wat er van de singleplayer terechtkomt, waarover de ontwikkelaar tot dusver angstvallig stil is gebleven. Desondanks belooft Splatoon een waardige toevoeging aan Nintendo’s bibliotheek te worden die vooral de online gamer zal aanspreken.