Ready At Dawn was jarenlang een studio die spin-offs voor andere series maakte. Zo waren ze verantwoordelijk voor Daxter en twee uitstekende God of War-games voor de PSP. Nu krijgt Ready At Dawn de kans om haar eigen IP te starten met The Order 1886, een PlayStation 4-titel waar Sony hoog op inzet. Op de Gamescom mochten wij de game aan de tand voelen om te bepalen of het deze hype ook daadwerkelijk waard is.

Je zou niet zeggen dat The Order 1886 de eerste originele IP van Ready At Dawn is. Het universum in de game lijkt namelijk machtig interessant te worden en zit zo propvol details, dat je zou denken dat de makers vaker met dit bijltje gehakt hebben. De game speelt zich, zoals de titel doet vermoeden, af in het jaar 1886 in Victoriaans Engeland. Hoewel het qua sfeer duidelijk in die tijd speelt, valt de game niet historisch accuraat te noemen – zo spelen bovennatuurlijke wezens en krachten een grote rol en komen er een hoop wapens voor die indertijd niet bestonden. De ontwikkelaar heeft echter veel onderzoek gedaan naar de technieken van toen en heeft dit toegepast op de wapendesigns. Alle wapens hadden gemaakt kunnen worden met de technieken van het einde aan de 19e eeuw.

the-order-1886-playstation-4-ps4-1382531656-033

Dit zorgt voor een verrassend wapenarsenaal. In de demo die we op de Gamescom speelden, had ik de beschikking over een geweer dat het midden vond tussen een machinegeweer, een grenade launcher en een shotgun met vuurkogels. Met de R1-knop vuurde ik een lichtbol af die ik vervolgens van afstand tot ontploffing kon brengen, waardoor de vijanden gevangen raakten in een vlammenzee. Met de R2-knop kon ik direct schieten en werd er een stroom vuurkogels afgevuurd. Met dit ene wapen heb ik me de hele demo (die ongeveer een kwartier duurde) kunnen vermaken en bleef ik telkens nieuwe manieren ontdekken om de vijanden uit te schakelen.

the order steegje

Helaas is niet ieder wapen zo indrukwekkend als de hierboven geschreven gun. Als secundair wapen had ik namelijk een handpistool dat, ondanks verantwoordelijk te zijn voor een aantal mooie headshots, mij niet omver blies – het blijft gewoon een handgeweertje immers. Op dit soort momenten viel iets belangrijks op aan The Order 1886 – het blijft in essentie maar een third person shooter. Hoewel ik me opperbest heb vermaakt, viel het erg binnen de lijn der verwachting. Lineair leveldesign, coversysteem dat erg lijkt op Gears of War… Dit zijn wat mij betreft zeker geen negatieve punten, maar op basis van de demo kan ik mensen die vernieuwing zoeken in het third person shooter-genre nog niet blindelings The Order 1886 aanraden.

Voor wie een cinematische ervaring wil, lijkt de game een stuk geschikter. De wereld ziet er grimmig en sfeervol uit, de animaties en karaktermodellen zijn uitstekend en door de bioscoop-beeldverhouding van 21:9 heb je echt het idee dat je naar een film zit te kijken. Het verschil tussen cutscenes en gameplay is nauwelijks te zien en deze twee lopen naadloos is elkaar over. Zo stond ik op een gegeven moment tien seconden stil voordat ik doorhad dat ik al verder kon spelen.

TheOrder6

The Order 1886 liet geen verpletterende indruk achter, maar wel een zeer degelijke. Het vertrouwt op bewezen gameplaymechanieken, maar vooral op het gebied van design en sfeer weet het indruk te maken. Dit zal in de volledige game pas echt goed tot uiting komen, als we de hele wereld van The Order mogen ontdekken. Helaas hield de demo al snel op, terwijl ik graag nog even had doorgespeeld. Laten we maar hopen dat Sony ons spoedig uitnodigt voor een nieuwe speelsessie, want The Order 1886 smaakte naar meer!