CrewBreak #5 - Social media zullen een hoofdrol spelen op de nieuwe consoles
Social media; ze zijn tegenwoordig overal. In de trein, op school, op je werk, in de sportschool, in de dierentuin … Je ontkomt er niet meer aan. Ook in games duikt integratie van social media steeds vaker op. Zo kennen de PlayStation 4 en Xbox One allerlei opties om jouw gamegedrag met al je contacten te delen … Maar willen we dat eigenlijk wel? In CrewBreak reageert de redactie iedere vrijdag op een stelling, en deze week is dat:
Social media zullen een hoofdrol spelen op de nieuwe consoles
Erik:
Ik heb een hekel aan social media op consoles en in games. Zo, ik heb het gezegd. Want wat verwacht je van mij als lezer als ik een post op Facebook zie die afkomstig is van je console? Het kan mij eerlijk waar niets schelen of iemand van mijn vrienden een achievement heeft gehaald. Moet ik ze nu feliciteren?
Sommige games gebruiken het systeem ook als luie marketing. “Hey, je speelt ons spel! Wil je het delen met al je vrienden? Zo maak je gratis reclame voor ons. Is dat geen goed idee?” Nee … Als jullie mij willen excuseren, ik ben de rest van de dag mensen aan het feliciteren met hun nietszeggende bronzen trofeeën.
Ralph:
Ik ben er vrijwel zeker van dat social media telkens een grotere rol gaan spelen binnen games. En het is geen vooruitzicht waar ik blij van word. Het is alweer een tijdje bezig, zo kon je bij de eerste Dragon Age al aangeven of je statussen wilde doorgeven aan jouw sociale kringen. Ik wil dit niet. Ik wil gewoon games spelen op mijn eigen gemak, zonder ‘in de gaten gehouden’ te worden door mijn vrienden. Daarom vind ik persoonlijk achievements die de voortgang in een game kenmerken (voltooi level X etc.) ook enorm irritant. Iedereen kan namelijk precies zien waar je momenteel bent in een game, terwijl ik dat niet altijd en tegenover iedereen wil laten merken.
Daarom hoop ik ook dat de grote consoleboeren vooral de focus zullen leggen op keuzes. Ik zal niemand tegenhouden die al zijn voortgang wilt delen via social media, maar geef spelers die dat niet willen ook de optie om dat niet in te schakelen. Of nog beter: laat het bij voorbaat uitstaan en geef spelers die het willen de kans om het te activeren. Dan is iedereen blij.
Jacko:
Ik hoop het niet. Wanneer ik ga gamen, wil ik me volledig focussen op de games en wil ik me niet bezig gaan houden met social media. Wanneer ik ga gamen, ga ik dat ook echt niet op Facebook of Twitter zetten. Ik game om te gamen, en niet om mijn vrienden hier mee lastig te vallen.
Dat Sony en Microsoft (de laatstgenoemde iets meer dan de eerstgenoemde) social media steeds dieper gaan implementeren in hun consoles vind ik geen fijne ontwikkeling en misschien wel een beetje zorgwekkend. Naar mijn mening moet de focus op games liggen, en dat ook blijven. Aan de andere kant vind ik ontwikkelingen als Twitch wel erg leuk om te zien, en hoop ik dat de ‘social media integratie’ meer die kant op gaat.
Wat vind jij?
Is social media op de consoles wenselijk? Wat voor invloed heeft het op jouw game-ervaring? We horen het graag van je in de reacties. Volgende week vrijdag is er weer een nieuwe CrewBreak, tot dan!