Eerder vandaag berichtten we al dat Sony op de Game Developers Conference hun langverwachte virtual reality headset Project Morpheus aangekondigd had, en lieten we hier de exacte specificaties zien. In dit artikel gaan we er iets dieper op in en vertellen we je alles wat je van de VR-bril moet weten.

Het begon met een presentatie op de GDC die draaide om het onderwerp “Innovatie binnen PlayStation en de toekomst van gaming”. Dit schiep natuurlijk hoge verwachtingen, zeker gezien de drie sprekers grote mannen binnen Sony zijn. Shuhei Yoshida, president van SCE Worldwide Studios, werd op het podium vergezeld door Richard Marks en Anton Mikhailov van Sony’s research & development-team.

Het gonsde al een tijd rond Sony’s plannen voor een virtual reality-headset en Yoshida speelde hier op in bij het openen van de presentatie: “Thanks for coming to this cryptic Sony-sponsored session. You have no idea what we’re gonna talk about.” Na een kort praatje over voorgaande innovaties van Sony op het gebied van games, ging hij door naar het belangrijke moment: de onthulling van Project Morpheus.

liveblog0337

We kregen een paar foto’s te zien van Yoshida die prototypes van de VR-bril draagt in 2010 en 2011, terwijl hij een demo van God of War speelt. Hiermee wilde Sony benadrukken dat het al lang aan het project werkt. Zo werden er ook verschillende prototypes getoond, waaronder een waarbij een Move-controller aan de bril bevestigd was.

Project Morpheus zal werken met PlayStation 4, PS Eye en PS Move.

De reden dat men voor een onthulling op de GDC koos, was volgens Yoshida dat ze graag feedback van de developers wilden op hun product. Het laatste prototype van de headset was vandaag namelijk uit te proberen op de conferentie. Nadat Yoshida zijn respect voor de Oculus Rift en diens innovatie binnen de industrie uitte, verliet hij het podium om plaats te maken voor de volgende spreker.

Richards Marks ging het namelijk hebben over het belang van virtual reality en hoe het steeds meer toegepast zal worden. Volgens Marks zijn er zes grote uitdagingen die men dient te overkomen om een succesvol VR-product te maken:

  1. Zicht - Een hoge resolutie en framerate zijn van groot belang voor de next gen games. Morpheus zal dan ook een Full HD LCD-display hebben met een kijkhoek van 90 graden. Het scherm zal 5 inch groot zijn (vergelijkbaar met de grotere modellen smartphones) en de headset is aan te sluiten via HDMI en USB.
  2. Geluid - Realistisch geluid is essentieel voor de echte beleving. Project Morpheus maakt gebruik van zogenaamde 3D audio (waar we verderop over uitweiden).
  3. Tracking - het tracken van waar de headset is, hoe de speler zijn hoofd draait, et cetera is volgens Marks het belangrijkste. De techniek die in PS Move gebruikt werd, zal daarom ook toegepast worden op Project Morpheus. Tevens zit er een versnellingsmeter en een gyroscoop ingebouwd om bewegingen vast te leggen.
  4. Besturing - Dit is een lastig punt, maar wederom biedt PS Move de oplossing. Marks noemt het “een excellente VR-controller”, maar ook alternatieve controllers zoals racing wheels werken goed samen met de VR-headset.
  5. Gebruiksgemak - Sony wil dat het een gebruiksvriendelijk product wordt dat je weg kunt leggen en op kunt pakken. De headset is met aandacht voor comfort ontworpen zodat ook lange speelsessies mogelijk zijn zonder klachten.
  6. Content - Hoewel Sony zelf een aantal projecten voor Project Morpheus in petto heeft, wil het ook graag brede third party-support krijgen; vandaar de onthulling op de GDC.

sonyvrhirez-600x371

“A lot of the rules from traditional games just don’t apply.”

Na Marks betrad Mikhailov het podium om duidelijk te maken dat virtual reality een heel nieuwe game-ervaring biedt. Doordat de VR-bril je compleet afsluit van de buiten-wereld, kan je veel intensere situaties beleven. Volgens Mikhailov spelen emoties dan ook een grotere rol en kunnen er gevoelens en angsten opgewekt worden zoals nog niet eerder gedaan kon worden in games. Hij noemde als voorbeeld duizeligheid, claustrofobie, angst voor het donker of  extreme horror. Bedenk maar eens hoe het zou zijn om Outlast op zo’n intense manier te spelen!

Een andere opvallende feature aan Project Morpheus is 3D audio. Door een zogenaamd “true spatial sound system” wordt het menselijk oor nagebootst, waardoor de headset vanuit 60 verschillende richtingen geluid laten komen. Hierdoor merkt de gebruiker veel beter waar een geluid precies vandaan komt.

Virtual Reality lijkt nogal afgesloten te zijn, maar het beeld van de VR-bril kan ook doorgestuurd worden naar de televisie. Zo kunnen vrienden en familie toch meekijken met jouw spel en zelfs actief deelnemen door de gamewereld te manipuleren. Hoe dit in zijn werk zal gaan, is echter nog onbekend.

project morpheus reveal

Voorlopig is Project Morpheus met een kabel van 5 meter aan de PlayStation 4 gekoppeld, maar men werkt aan een draadloze oplossing (waardoor het misschien ook met de Vita zou kunnen werken). Of het apparaat ook compatible zal zijn met PC, is nog niet bekend. Over de prijs en het gewicht van Project Morpheus kon nog niets gezegd worden, maar Mikhailov meldde wel dat ze de prijs zo laag mogelijk proberen te houden.

Wat denk jij van Project Morpheus? Is het de toekomst van gaming of wordt het net zo’n grote flop als de Virtual Boy van Nintendo? Laat het weten in de reacties hieronder!