Call of Duty was de populairste multiplayer shooter van de vorige generatie. Dus als de bedenkers van die serie een nieuwe game aankondigen die zich puur en alleen op multiplayer richt, dan schept dat een hoop verwachtingen. De beta van deze game genaamd Titanfall ging afgelopen week van start en na urenlang de digitale slagvelden verkend te hebben, kan ik niet anders zeggen dan dat ik onder de indruk ben.

In Titanfall draait het om de oorlog tussen twee facties, met aan iedere zijde zowel soldaten als enorme gevechtsrobots, de Titans. Iedere speler begint als voetsoldaat, maar door een beetje scherp te schieten heb je al snel een Titan vrijgespeeld in het potje. Deze kan je dan uit de lucht laten vallen om er vervolgens in te springen. Door middel van freerunning stuiter je als soldaat binnen korte tijd het hele level door, terwijl je als Titan een stuk logger bent maar wel over brute wapens beschikt. Deze elementen geven de game een eigen speelstijl waarmee hij zich onderscheidt van vergelijkbare games.

titanfall screenshot

De belangrijkste factor is ongetwijfeld de aanwezigheid van de Titans. Elke keer dat zo’n stalen reus uit de lucht komt vallen, krijg je weer een kick. Spelers kunnen hun Titan op de automatische piloot zetten, maar het is natuurlijk veel leuker om zelf achter het stuur te kruipen. Je wandelt dan moeiteloos over vijandelijke soldaten heen en schiet op alles wat beweegt. Zodra je een vijandelijke Titan tegen het lijf loopt, wordt het een spannende confrontatie. Geweren, raketwerpers, holografische schilden en nucleaire explosies worden hierbij niet geschuwd en het is dan ook een spektakel te zien.

Voetsoldaten zijn echter ook niet weerloos. In de beta was de keuze uit wapens en customisation niet groot, maar er zaten een aantal toffe guns tussen die het net even anders aanpakten dan de standaard AK-47. Door het freerunnen ben je heel behendig en je beschikt ook altijd over een Anti-Titan-wapen zoals een bazooka. Door op een Titan te springen, kan je zijn kwetsbare onderdelen blootleggen en hem saboteren. De balans tussen Titans en voetsoldaten is perfect uitgevoerd; enerzijds ben je als soldaat doodsbang voor de bakbeesten, maar anderzijds kan je met een beetje behendigheid ook zeker als winnaar uit de strijd komen.

6-vs-6-multiplayer-voor-Titanfalltitanfall-screenshot-3

Er was aanvankelijk veel ophef over de spelerslimiet van zes per team, veel mensen dachten dat dit te weinig zou zijn. Het tegendeel blijkt; doordat er ook bots op het speelveld lopen, voelen de levels nooit leeg aan en is er altijd wel wat om op te schieten. Bovendien zal iedere speler minstens één keer per potje een Titan spawnen, wat ook een hoop actie veroorzaakt. Met nog meer spelers zou het alleen maar chaotischer worden, terwijl het op dit moment nog enigszins te overzien is.

In de beta zijn twee maps speelbaar in drie verschillende speltypes: Attrition (Team Deathmatch), Hardpoint (Domination) en Titan Free For All. De volledige game zal 14 maps en meer spelmodes bevatten en bovendien kan je dan ook meer wapens en perks vrijspelen voor zowel je soldaat als je Titan. Dat de beta mij na het maximale level bereikt te hebben nog steeds ontzettend vermaakte, is een goed teken, maar of de volledige game dat kan vasthouden is nog maar de vraag.

Bij gebrek aan een singleplayer-campagne is het verhaal namelijk vrijwel compleet afwezig. Respawn beweerde dat er in de multiplayerpotjes ook een verhaal te vinden was, maar hier is in de beta nauwelijks iets van terug te vinden. Misschien komt dit nog terug in de volledige game, maar vooralsnog viel er weinig narratief te ontdekken en hierdoor zou Titanfall als totaalpakket wel wat karig aan kunnen voelen.

titanfall4-640x360

Daarnaast waren er nog een paar andere minpuntjes. Zo zijn de computergestuurde soldaten kanonnenvoer met een teleurstellende kunstmatige intelligentie en is het jammer dat de Titans geen invloed kunnen uitoefenen op de omgeving, bijvoorbeeld door gebouwen kapot te slaan. Wanneer je als zwaar bepantserde mech wordt tegengehouden door een uithangbord of een klein stenen muurtje, wordt de illusie toch wel even doorbroken.

Dit zijn echter maar kleine nadelen die niet opwegen tegen de positieve kanten van het spel. De game schiet lekker weg en je hebt geen zware PC nodig om het spel te draaien, terwijl het er wel goed uitziet. De Titans hebben een grote invloed op het slagveld en het besturen ervan is een ervaring die je in andere games niet kunt krijgen. De beta belooft veel goeds; of de volledige game dat kan waarmaken en hoe lang  hij leuk blijft, moet nog blijken.

Titanfall ligt vanaf 13 maart in de winkels voor PC en Xbox One, de Xbox 360-versie verschijnt 28 maart.