Preview: Hellraid - Painkiller meets Skyrim
Ondanks de nog niet heel lange levensduur van Hellraid, heeft de game nu al een opmerkelijke geschiedenis. Oorspronkelijk was Hellraid een modus die in de eerste Dead Island gestopt zou worden, maar ontwikkelaar Techland zag daar later toch van af. Toen zou de game uitkomen op de vorige generatie en nu wordt de game uiteindelijk ontwikkeld voor de PC, Xbox One en PlayStation 4.
Die laatste beslissing bleek een juiste, toen de demo werd opgestart en de eerste stappen in de wereld werden gezet. Ik kreeg al gelijk een prachtig vergezicht voor mijn snufferd geschoven, mogelijk gemaakt door Techland’s eigen Chrome Engine 6. Alhoewel hoofdrolspeler Ayden waarschijnlijk het grootste gedeelte van zijn tijd door zal brengen in donkere kerkers, hoopte ik eigenlijk dat hij voor altijd in dit prachtige landschap zou vertoeven.
Ayden is een deserteur, maar niet om zijn eigen hachje te redden. Hij is namelijk op pad om zijn enige overgebleven familielid, zijn zus, te redden van een Apocalypse. Alle skeletten en lijken in de wereld zijn opgestaan om de mensheid het verdomd moeilijk te maken. Eén voordeel voor Ayden en zijn zus is dat hun moeder bovennatuurlijke krachten had – en later werd verbrand voor hekserij – en zij diezelfde krachten bezitten. Daardoor is Ayden niet alleen een expert in traditionele wapens, maar kan hij ook overweg met magische wapens.
Zoals we eigenlijk wel van Techland mogen verwachten – de ontwikkelaar is ook verantwoordelijk voor de Call of Juarez-serie – is de actie lekker bruut en uitdagend. De koddige skeletten mogen er dan vrij sullig uitzien, schade aanrichten met verschillende wapens doen ze als de beste. Gelukkig vindt Ayden al snel een grote hamer, waar skeletten zwak voor zijn, zoals ondoden weer sneller het loodje leggen tegen scherpe wapens. Ook met de magische wapens kan er flink veel schade worden aangericht, zo kan Ayden met een elektrische staf de ledematen van ondoden eraf schieten. Altijd handig als een groep op jou afkomt, om even snel de benen van de rest van het lichaam te scheiden.
Wat vooral indruk maakt de impact van de wapens. Als je met een grote hamer in de rondte slaat, dan zal het beeld ook automatisch met het wapen meebewegen, wat nog een extra dimensie met zich meebrengt. Vijanden reageren ook realistisch op jouw aanvallen en ook vice versa zal Ayden flink moeten incasseren als hij bijvoorbeeld een sterke aanval blokkeert.
In de demo kon Ayden nog niet zijn zus bereiken, maar werd het level afgesloten met een groot gevecht tegen de plaatselijke ondodenleider en zijn onderdanen. Ondanks zijn enorme postuur, moest het stierachtige wezen een aantal keer ineen duiken als hij het slachtoffer werd van een sterke aanval van Ayden. Anderzijds moesten wel alle levenselixers worden gedronken om het gevecht te overleven.
Ontwikkelaar Techland heeft mij onder de indruk weten te brengen van Hellraid, en dit was nog maar alleen de singleplayer. In de volledige game kun je met drie andere spelers op pad gaan, is er een arcade-modus en een Arena-modus waar je tegen golven van willekeurige vijanden moet vechten. Het ziet er af en toe lekker old school uit, met de hoeveelheid skeletten op het scherm, maar het zal mij niets verbazen als Techland hier stilletjes een topgame in handen heeft.