Column: Marketing 101 met Microsoft
Marketing. Er zijn twee soorten marketing. Goede marketing en slechte marketing. En soms kan slechte marketing juist heel goed werken, terwijl soms goede marketing slecht uitpakt. Volg je het nog? Mooi.
Laten we het dan eens hebben over Youtube. De afgelopen jaren is de kracht van Youtube steeds verder toegenomen. Even een Lets Play of een review van je favoriete Youtuber kijken. Wij Gamers hebben het bijzonder goed. We volgen de Youtubers die we vertrouwen en negeren degene die ons vertrouwen hebben beschaamd.
Maar blijkbaar zijn wij niet de enigen die Youtube ontdekt hebben. Microsoft heeft namelijk een probleem. Tijdens de aankondiging van de Xbox One hebben zij enkele uitspraken gedaan. Zo ging het over altijd online en geen tweedehands spellen meer. Zoals we allemaal weten heeft dit geleid tot een jaar aan berichtgevingen van Microsoft om dit allemaal weer ongedaan te maken. Dit noemen wij slechte marketing.
Op Youtube bestaan er zogenaamde netwerken waar de Youtubers op aangesloten kunnen zitten. Een fulltime Youtuber wordt betaald door Google. Dit bedrag wordt berekend naar aanleiding van de hoeveelheid views de advertenties van Google, die voor de video’s worden geplaatst, heeft weten te bemachtigen. Om een beetje beschermd te zijn tegen de grote wereld kan een Youtuber kiezen om zich aan te sluiten aan zo een netwerk. Laten we in dit geval Machinima als voorbeeld nemen.
We hebben dus nu Microsoft die een manier zoekt om de Xbox One in een beter daglicht te stellen en een groot netwerk aan Youtubers die een bijzonder groot publiek aanspreken. Kunnen jullie al raden welk idee Microsoft in werking heeft gesteld?
Juist, Microsoft heeft Machinima een groot bedrag betaald ter promotie van de Xbox One. Oh nee, ze hebben juist betaald met het verzoek om altijd positief te zijn over de Xbox One. Ook dit noemen wij slechte marketing.
Ik vraag me ook af of Microsoft hier zelf wel over nagedacht heeft. Het idee zelf is mooi. Microsoft kan er dan van uit gaan dat er weer een positieve vibe over het merknaam Xbox One dwarrelt. Maar het risico dat genomen is blijft bizar. Stel het komt naar buiten dat dit gebeurt is. Hoe reageren we dan? Zijn we lief en aardig en lachen we er om? Nee, natuurlijk niet. We smijten het op dezelfde PR stronthoop als de rest van de nieuwsberichten rondom Microsoft van het afgelopen jaar.
Maar ook Machinima is hier niet netjes uit gekomen. Wie weet wat voor andere deals zij nog hebben. Daarom noemen wij dit slechte marketing. En dit is bijzonder ten nadele van al die Youtubers die aangesloten zitten. Jammer.
Natuurlijk zijn er na de eerdere berichtgevingen persberichten de deur uitgestuurd die alles ontkennen en alle schade proberen te repareren, maar in hoeverre moeten we daar onze aandacht nog op vestigen? De schade blijft, hoe hard je ook maar blijft schreeuwen.Misschien had Microsoft dit geld toch beter kunnen gebruiken om games te laten ontwikkelen. Nee, laat maar. Dat is te positief gedacht.
“Dit is de mening van de schrijver en staat niet gelijk aan het standpunt van de website”